Verkeer & Vervoer in Leiderdorp

Op 22 januari 2020 heeft de Raad in Leiderdorp de Mobiliteitsvisie vastgesteld. Een zorgvuldig opgestelde visie waar met inbreng van vele belanghebbenden invulling aan is gegeven. Een duidelijke visie, welke voldoende ruimte biedt om op uitvoeringsniveau keuzes te maken. De VVD heeft bij de bespreking van de mobiliteitsvisie specifiek aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid voor kwetsbare weggebruikers (zoals schoolgaande kinderen en senioren), de ontsluiting van de Baanderij en de prioritering van projecten. Er zijn tenslotte verschillende knelpunten waar op kortere termijn maatregelen genomen moeten worden.

12 oktober in de Raad
In mei 2020 kreeg de uitvoering verder vorm in de nota’s Langzaam Verkeer, Openbaar Vervoer en Circulatie. In juni en juli is er bij belangstellenden, bewoners en ondernemers, input opgehaald om de conceptnota’s te verfijnen. Hoe concreter en dichtbij, hoe groter de betrokkenheid en het belang voor direct omwonenden en ondernemers in ons dorp. Het is natuurlijk heel goed om te zien dat de gemeente in deze periode meer dan 60 reacties heeft ontvangen op de uitvoeringsplannen. In augustus volgde een verkeerstechnisch onderzoek om de maatregelen op verschillende locaties door te rekenen. Op basis van de vele reacties en dit onderzoek zijn de conceptnota’s op verschillende punten aangepast. Op 12 oktober staan de nota’s op de agenda van de Raadsvergadering en neemt de Raad een besluit. In dit artikel zetten wij onze belangrijkste uitgangspunten op een rij.

Zienswijze Langzaam Verkeer

De VVD fractie staat voor het behouden van de huidige situatie van het Heelblaadjespad. Dit is ook een keuze welke de gemeente inmiddels heeft gemaakt op basis van de vele reacties. De gemeente pleit voor voldoende alternatieven voor snelfietsroutes langs bijvoorbeeld de Voorhoflaan en Waterleliekreek. Zo blijft het karakter van het Heelbaaldjespad behouden en kunnen omwonenden veilig gebruik maken van deze route. Voor het inrichten van de Spanjaardsbrug als fietspoort zijn wij van mening dat integraliteit met de Gebiedsvisie Baanderij van groot belang is. Deze Gebiedsvisie staat in november op de agenda van de Raadsvergadering. De afsluiting van de Spanjaardsbrug voor auto’s kan alleen gepaard gaan met maatregelen voor een goede ontsluiting van het gehele gebied. Denk hierbij aan een verbeterde doorstroming langs de Zijldijk en de aansluiting van de Rietschans op het Engelendaal. Tot slot zijn voor de VVD de school-thuis routes een belangrijk aandachtspunt. Zo kunnen snelfietsroutes niet altijd voorrang krijgen op voetgangers. Schoolgaande kinderen maken bijvoorbeeld veel gebruik van de oversteekplaatsen. Nu zijn op sommige oversteekplaatsen (bewust) de zebrapaden weggelaten om de fietsers voorrang te verlenen. Gelukkig heeft het college de veilige school-thuis routes opgenomen in de plannen en heeft de wethouder toegezegd in gesprek te gaan met de scholen over de verschillende loop -en fietsroutes.

Zienswijze Openbaar Vervoer
Wat de VVD betreft geeft de Nota Openbaar Vervoer een duidelijk beeld van de maatregelen. Zo wordt de frequentie van het R-Net verhoogd, blijven stadlijnen op niveau en wordt er gekeken naar fiets en looproutes naar de haltes. Specifiek is hier ook de beschikbaarheid van fietsenstallingen bij de haltes opgenomen. Op deze nota zijn de minste reacties ontvangen van belanghebbenden. De uitvoerbaarheid is wel afhankelijk van de nieuwe concessies welke voor het Openbaar Vervoer in de planning staan. Het niveau van het vervoer moet hierbij minimaal gelijk blijven en logische routes moeten niet worden onderbroken.

Zienswijze Circulatie
In de nota Circulatie komen de meeste verkeersmaatregelen bij elkaar. De belangrijkste uitgangspunten hierbij zijn dat doorgaand verkeer buiten het dorp om rijdt en bestemmingsverkeer zoveel als mogelijk via de hoofdstructuur. Het voorkomen van sluipverkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de woonwijken zijn hierbij de belangrijkste uitgangspunten. In de Nota Circulatie worden vanzelfsprekend de aanleg van de Leidse Ring Noord en de verbreding van de A4 genoemd om de circulatie buitenom te versterken. Verder hebben de, eerdergenoemde, afsluiting van de Spanjaardsbrug en de Gebiedsvisie Baanderij invloed op de circulatie. Tot slot wordt er een nieuwe “wijkweg” geïntroduceerd. Een 50km weg waar, door verschillende maatregelen, geen 50km kan worden gereden.

Wat de VVD betreft is een knip de allerlaatste maatregel welke moet worden genomen om sluipverkeer tegen te gaan. Waarom? Wij denken dat een knip het probleem verschuift naar een andere (sluip)route, dat deze belemmerend is voor hulpdiensten en Openbaar Vervoer en in veel gevallen de ontsluiting van de wijk onnodig in de weg zit. Juist ook voor de bewoners in de wijk zelf die een boodschap willen doen of naar de sportvereniging toe willen. De knips op de Van Poelgeestlaan / Vronkenlaan en de Voorhoflaan komen in de nieuwe nota’s te vervallen. De knip op de Heinsiuslaan staat in de planning voor 2024.

De direct omwonenden aan de Voorhoflaan ervaren veel overlast van de racebaan in hun achtertuin en hier moeten maatregelen genomen worden om de veiligheid en overlast te beperken. Een vertegenwoordiging vanuit de Raad heeft gesproken met omwonenden en deze maken zich, terecht, al een lange tijd ernstig zorgen. In de Nota Circulatie wordt de Voorhoflaan ingericht als wijkweg. Dit is een 50km weg waar extra maatregelen worden genomen om de snelheid te beperken. Daarnaast gaat de inrichting van de weg op de schop om zo meer veiligheid te creëren. De VVD is van mening dat de verkeersveiligheid en het beperken van de overlast belangrijke uitgangspunten zijn bij de keuze voor het soort weg en de inrichting hiervan. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van (stil) asfalt op een 50km weg t.o.v. klinkers op een 30km weg. Vooral als je weet dat er helaas ook harder wordt gereden op een 30km weg. Wij willen hierin graag de mogelijkheden afwegen.

De herinrichting van het kruispunt vd Valk Boumanweg – Tollenaersingel is een belangrijke maatregel. Het is een compliment waard dat de bewoners van de vd Valk Boumanweg een gedetailleerd plan hebben ingediend om de veiligheid van deze weg te verbeteren. Er gebeuren te vaak, deze week nog, ongelukken op de kruispunten. De gemeente heeft contact met de bewoners over de uitvoerbaarheid van de voorgestelde plannen. De VVD heeft het college verzocht om in gesprek te blijven en in de prioritering rekening te houden met de beoogde maatregelen.

Wat wij missen in de Nota Circulatie is een uitspraak over de rijrichting op de Loevestein. De Loevestein is een belangrijke fietsroute vanaf de Van Diepeningenlaan naar de Leiderdorpse brug. In het laatste stuk vanaf de vd Valk Boumanweg naar de Leiderdorpse brug toe rijdt verkeer nu over of vanaf het kruispunt op de vd Valk Boumanweg, tussen de fietsers en voetgangers door, de Loevestein op. Wat de VVD betreft wordt de inrichting van dit weggedeelte in de plannen meegenomen.

De VVD wil, in lijn met onze uitgangspunten, graag in gesprek met de andere raadsfracties. Op initiatief van wethouder Joosten zijn de fracties ook uitgenodigd om langs de verschillende knelpunten te rijden op de fiets. D VVD fractie heeft dit op donderdag 24 september gedaan en een goede toelichting ontvangen op de lokale situaties. Er is al veel werk verricht, maar wij hopen door de dialoog en inspraak van belanghebbenden de puntjes op de spreekwoordelijke “i” te zetten. Op 5 oktober staat dit onderwerp op de agenda van het Politiek Forum en op 12 oktober nemen wij een besluit in de Gemeenteraad.

Uw mening telt!

In dit artikel hebben wij de belangrijkste uitgangspunten voor de VVD benoemd. Heeft u nog vragen, opmerkingen of suggesties? Laat dit aan ons weten via frank.vannoort@raadleiderdorp.nl. Wij wegen uw inbreng graag mee in de besluitvorming richting de raadsvergadering op 12 oktober. U kunt ook nog inspreken tijdens de raadsvergadering om uw standpunten over de verkeersmaatregelen duidelijk te maken. Hiervoor kunt u een bericht sturen aan de griffie van de Raad Leiderdorp.