Tijdens de raadsvergadering van 12 oktober jl. zijn de mobiliteitsnota’s besproken en goedgekeurd. Een van de punten uit ons verkiezingsprogramma uit 2018 en het coalitieakkoord - om verkeer integraal aan te pakken zodat er een betere doorstroming komt en de langlopende verkeersknelpunten in ons dorp worden aangepakt - is afgevinkt. Vanaf nu betreft het uitvoering. Onze wethouder Willem Joosten heeft zich daarvoor de afgelopen jaren hard gemaakt. Hoe kijkt hij terug op het hele traject?
1. Ben je tevreden over het resultaat?
Zeker. Een dergelijk stuk unaniem aanvaard krijgen is toch wel bijzonder. Verkeer gaat iedereen aan en iedereen heeft daar ook een mening over. Bewoners en politiek. De politiek was unaniem en ik denk dat uiteindelijk toch ook veel bewoners tevreden zijn. Ik denk dat we iedereen geheel dan wel gedeeltelijk tegemoet zijn gekomen. Wat ook bijzonder is, is dat we in Leiderdorp nog nooit eerder een verkeernota hebben gehad die mobiliteit zo breed heeft benaderd en wat naast een plan ook een uitvoeringsagenda heeft én financiële dekking heeft. Zo weet iedereen voor de komende jaren wat de uitgangspunten zijn, wanneer we wat gaan doen en hoeveel het kost. In het verleden hadden we wel een plan maar geen planning en concrete dekking. Nu bieden we iedereen zekerheid waardoor plannen niet meer niet worden uitgevoerd. Dat schaadt het vertrouwen van de inwoners. Dus doen wat je belooft.
Door de uitbraak van het coronavirus konden we eigenlijk de participatie zoals we die voor ogen hadden niet meer uitvoeren. Afhankelijk wilden we eerst met het concept de wijken in om met de bewoners te praten.
2. De integrale visie op de mobiliteitsnota’s is ingewikkeld en heeft lang geduurd. Hoe kijk je terug op dat proces?
Het was een lang proces van twee jaar. We wilden vooral een concreet en zo integraal mogelijke visie en kijk op mobiliteit in de breedste zin van het woord. Over parkeren, circulatiewegen, fietsers, voetgangers, OV, duurzaamheid, veiligheid en toekomstige ontwikkelingen. En omdat je zorgvuldig wilt participeren met de inwoners én politiek kost dat gewoon meer tijd. Dit hebben we eerst met de visie gedaan en daarna ook met de deelnota’s. Maar de ruime tijd die we er aan de voorkant hebben ingestopt, hebben we ook weer ruim aan de achterkant terugverdiend doordat het uiteindelijke stuk op zeer brede steun kon rekenen. En daarnaast hebben we natuurlijk ook wat tijd verloren door de tijdelijke bestuurscrisis van 2019 en corona.
3. Hoe is de participatie van de inwoners verlopen?
Door corona konden we eigenlijk de participatie zoals we die voor ogen hadden niet meer uitvoeren. Afhankelijk wilden we eerst met het pre-concept in gesprek met de raad en de wijken in om met de bewoners te praten. Zoals we dat ook in eerste instantie met de Mobiliteitsvisie hadden gedaan. En dat werkte prima. Omdat we niet wisten hoe lang de coronamaatregelen zouden duren en we niet veel tijd wilden verliezen, hebben we er voor gekozen om maar gelijk een concept te maken en ter zienswijze aan te bieden en pas daarna letterlijk de wijken in te gaan. Dat werd afhankelijk door zowel politiek al inwoners niet begrepen, maar ik kon niet anders. Maar ik heb toen tegen iedereen gezegd, vertrouw me en reken me af op het eindresultaat. Nou, dat is dus goed gekomen.
4. Wat zijn de eerste concrete uitvoeringen? En wanneer gaan we er iets van zien?
In 2021/2022 gaan we als eerste de Voorhoflaan incl. knip Heinsiuslaan, de Acacialaan en het kruispunt Tollenaersingel/Van der Valk Boumanweg (inclusief quick-wins) aanpakken.