Ruimte voor evenementen

U ziet ongetwijfeld regelmatig onze borden voorbijkomen langs de wegen in Leiderdorp als u loopt, fietst of in auto zit. Voor de VVD Leiderdorp zijn het geen loze kreten, maar er behoort natuurlijk ook wat uitleg bij. 'Ruimte voor evenementen' is te lezen op een van de borden.

De VVD wil een Leiderdorp dat bruist en leeft! Een dorp waar voor iedereen iets te doen is. Waar inwoners, ondernemers en het verenigingsleven de ruimte krijgen om evenementen te organiseren die het dorp aantrekkelijk maken voor haar bewoners en bezoekers vanuit buurgemeenten. Welke Leiderdorper wordt niet enthousiast van de festiviteiten rondom Koningsdag in het 'Oude Dorp' en de Houtkamp, de intocht van Sinterklaas of de Vriendenfeesten. Of de vele sportieve evenementen bij de sportverenigingen in het dorp. Dit soort festiviteiten brengt Leiderdorpers samen, heeft een sterk positief effect op de sociale cohesie en geeft het dorp een eigen identiteit. Evenementen maken het dorp aantrekkelijk!

Leges
Vrijwilligersorganisaties, verenigingen en stichtingen die het dorp aantrekkelijker maken, moeten niet worden geconfronteerd met leges vanuit de gemeente. Het is niet logisch dat contributies of sponsorgelden opgaan aan de leges, terwijl de evenementen een sociale functie hebben en maatschappelijke organisaties hun best moeten doen om de begroting rond te krijgen. De VVD ondersteunt dan ook de vrijstelling van leges- en heffingskosten voor het organiseren van evenementen en activiteiten door verenigingen, stichtingen en vrijwilligersorganisaties.

Vergunningsplicht

Samen met de vrijwilligersorganisaties, het bedrijfsleven en inwoners maakt de gemeente Leiderdorp mooier. Onnodige vergunningsplicht moet dan ook zoveel mogelijk worden voorkomen. Dit vraagt ook om een heldere communicatie over de vergunningsplicht. Daarnaast kan de gemeente ook de centrale evenementenlocaties ondersteunen met voorzieningen. Zo kunnen evenementen in de Houtkamp bijvoorbeeld worden gesteund door de aanleg van water –en stroomvoorzieningen.

Communicatie
Er wordt een veelvoud aan evenementen georganiseerd in Leiderdorp. Om enigszins de regie te houden op de communicatie over de evenementen pleiten wij voor één centrale evenementenkalender. Aan de hand van deze kalender zijn bewoners goed op de hoogte van de activiteiten in het dorp. De evenementenkalender wordt vanzelfsprekend ook op de gemeentepagina in het Leiderdorps Weekblad en via de digitale kanalen verspreidt. Binnen de gemeente is er een eventcoördinator die de kalender en de communicatie richting bewoners in het beheer heeft. Verder kunnen organisatoren van evenementen bij deze coördinator terecht met vragen over vergunningen, leges, locatie en mogelijke samenwerking met de gemeente.

Burgerraadslid Frank van Noort zet zich in voor het verenigingsleven in Leiderdorp. Voor de komende Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 staat hij op plek 5.