Lijsttrekkers onder elkaar deel 10: de brief van Bart Hoenen

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart aanstaande gaan de lijsttrekkers van GroenLinks (Bob Vastenhoud), ChristenUnie/SGP (Geert Schipaanboord) en de VVD (Bart Hoenen) uit Leiderdorp graag met elkaar in discussie. Dat doen ze in een continu online gesprek via video en brief. Het kan over van alles gaan; van politieke standpunten, gedeelde waarden, grappige dingen of ergernissen. Alles zonder een blad voor de mond, vanuit persoonlijke overtuiging en met een stevige dosis humor. Deze drie lijsttrekkers hebben enkele overeenkomsten qua leeftijdscategorie en geslacht maar komen ieder uit de meest verre uithoeken van het politieke spectrum. Zij nemen elkaar en geinteresseerden mee in hun leef- en belevingswereld. Kortom, een bijzondere en leuke manier om eens nader kennis te maken met deze Leiderdorpers.

Brief 10 - Brief van Bart

Ha Geert & Bob,

De brief van Bob brengt mij weer terug naar de klassieke strijd tussen de groenen en de liberalen. Gebaseerd op de veelal ideologische verschillen en niet gericht op de overeenkomsten en een praktische oplossingsgerichte insteek. Vanuit de ‘oude’ GroenLinks en ‘ouderwetse’ VVD schuttersputjes gaan we weer tekeer tegen elkaar. Bob ageert tegen het autoverkeer en wil, onder het mom van ‘visie durven hebben en anders te doen’, de verkeersproblemen op korte termijn alleen maar verergeren door in te zetten op afwaardering van een van de levensaders op verkeersgebied in Leiderdorp. Nee, dat is een onzalig plan. Ik zou eerder kijken naar waar wij elkaar wel kunnen vinden. Want volgens mij zijn wij het over een aantal zaken gewoon eens. De tijden veranderen en de VVD ook wat mij betreft.

Zoals ook Geert en ik elkaar hebben gevonden in de inzet om kleine winkeliers niet te dwingen altijd maar open te zijn en ze daarin een eigen keus te laten. Iedereen heeft recht op een dag vrij. Kiezen ze daarvoor de zondag? Prima. Worden dat andere dagen? Ook prima. Dat is een mooi en werkbaar compromis dat recht doet aan de idealen en uitgangspunten van zowel ChristenUnie/SGP als van mijn eigen VVD.

Laat ik dan maar een welwillende poging doen. Door technologie gaan enkele wetmatigheden van nu rigoureus veranderen. Autobezit en deze zelf besturen behoren over 10-15 jaar überhaupt tot een verouderd straatbeeld. Daarin ligt de oplossing en wellicht op lange termijn zelfs het verminderen van het autoverkeer en daarmee misschien wel de breedte van de Engelendaal. We kunnen natuurlijk wel kijken of we als gemeente dit proces kunnen versnellen.

Op korte termijn zullen wij echter, zoals Geert terecht aangeeft, een aantal verkeersdossiers moeten oplossen. Dit zal deels door slimme investeringen in infrastructuur moeten gebeuren, maar we kunnen ook onderzoeken hoe we het lokale verkeer in ons forenzendorp kunnen beperken. Door zelf als gemeente bijvoorbeeld lokale mensen aan te nemen en daarmee het fietsgebruik te bevorderen.

Waar we het ook wel over eens kunnen zijn, is de invulling van de bermen langs voornoemde levensader. Kunnen we het dan ook eens worden over de bermen van die andere levensader, de Persant Snoepweg? En dan met name over 1 stukje daarvan..

Groet,

Bart