Een gemeente waar ouderen meedoen

Een seniorvriendelijke gemeente of een gemeente met een ouderenbeleid.
Wat is dat nu eigenlijk voor een gemeente?

-Een gemeente zonder scheve stoeptegels?
-Met vrije doorgangen voor rolstoelen en rollators?
-Met voldoende seniorenwoningen?
-Met een goed bereikbaar WMO-loket waar mensen werken die met u meedenken?
-Voldoende bushaltes en busdiensten naar de stad en het winkelcentrum?
-Met een breed aanbod van activiteiten voor ouderen?

Dit zijn allemaal belangrijke onderdelen van een seniorvriendelijke gemeente. Hoewel er natuurlijk altijd wat te verbeteren is, scoort Leiderdorp op veel van deze onderdelen een ruime voldoende. Dit beeld wordt bevestigd door individuele ouderen en de ouderenorganisaties (Pluspunt, Ouderenberaad Zuid-Holland Noord) die wij de afgelopen tijd spraken.

Maar het mag best ambitieuzer. Wat de VVD betreft is een seniorvriendelijke gemeente een gemeente waarin ouderen meetellen. Waar de kennis en ervaring van ouderen beter worden benut. Een gemeente waarin iedereen die dit wil en kan meedoet.

Een vraag in het licht van een ouderenbeleid is dan bijvoorbeeld hoe de gemeente vitale ouderen kan faciliteren bij het inzetten van hun talenten en ervaring. Hoe we met elkaar kunnen zorgen voor kwetsbare ouderen. Waaraan hebben zij behoefte? Hoe kunt u daaraan bijdragen?

-Gaat het om een ontmoetingscentrum in de wijk?
-Of heeft u liever de beschikking over een busje, zodat u uw eigen plan kunt trekken?
-Iedere zaterdagochtend een bootcamp op de schoolpleinen?
-Hulp bij het opzetten van een eenvoudig bezoeksysteem waarbij kwetsbare ouderen gekoppeld worden aan vrijwilligers van alle leeftijden?

Op naar een innovatief en ambitieus ouderenbeleid, voor én met ouderen! Met volop ruimte voor uw initiatieven en ondersteuning vanuit de gemeente waar nodig!

Brigitte van Elburg is de eerste vrouw op de lijst van de VVD tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.