20 april 2020 gaat de boeken in als een belangrijk moment in de besluitvorming rondom de Leidse Ring Noord. Het Kaderbesluit Leidse Ring Noord stond op de agenda van de raadsvergadering. Een beladen onderwerp waarbij meerdere belanghebbenden zich de afgelopen maanden hebben laten horen, zowel vanuit de lokale politiek als inwoners en ondernemers. Ook voor deze avond hadden zich maar liefst 8 insprekers gemeld om hun mening aan de Leiderdorpse Raad mee te geven.
De VVD Leiderdorp is, sinds het afgeblazen debat in november 2019, niet van mening veranderd. Leiderdorp heeft er belang bij dat er een Leidse Ring Noord (hierna LRN) komt, hier is iedereen het over eens. De LRN gaat niet over voor -en tegenstanders, niet over winnaars of verliezers, niet over gelijk of ongelijk. De LRN gaat, voor de VVD, over een afweging van belangen, over een compromis in het algemeen belang. De belangen van ALLE Leiderdorpers. En ja, ook Leiden heeft een belang.
Feiten en mythen
De feiten en mythen, de hoofd -en bijzaken, de politieke belangen rondom de LRN lagen op 20 april op tafel. Het debat was gevoerd en er moest een besluit worden genomen. Voorafgaand aan het besluit hebben de insprekers in ruime meerderheid hun steun uitgesproken voor het kaderbesluit. Waarom? In compromis is er geen ideale oplossing voor iedereen, maar de meeste insprekers begrijpen de belangen en dat van uitstel afstel komt. Zoals 1 van de insprekers treffend zei: “laten wij nu gaan bouwen en ervoor zorgen dat het voor iedereen beter wordt.”
De VVD Leiderdorp heeft het kaderbesluit Leidse Ring Noord gesteund. Aanvullend heeft de VVD een motie van D66, met extra functionaliteiten voor de uitvoeringsfase, ook ondersteund. Op deze manier denken wij een ringweg te realiseren in het belang van alle Leiderdorpers. Hierbij zetten wij kort onze belangrijkste overwegingen op een rij:
- Ten eerste is er een breed draagvlak in Leiderdorp voor de aanleg van de Leidse Ring Noord en zien alle belanghebbenden dat een ringweg toegevoegde waarde heeft. Gezien de diversiteit in belangen is er, naast de verkeerskundige en ruimtelijke uitgangspunten, wel behoefte om een aantal minimaal benodigde functionaliteiten te benoemen voor de Oude Spoorbaan.
Behoud uitzicht/beperking geluidsoverlast en verkeersdruk
- Er ligt veel belang bij de omwonenden in Leiderdorp. Dit zijn in de eerste plaatst de bewoners langs het tracé bij de Driegatenbrug, Dijkwacht en het Ovaal. Maar ook de bewoners langs alternatieve routes als bijvoorbeeld het Engelendaal. De belangrijkste zorgen liggen hier op het gebied van het behoud van uitzicht op de Boterhuispolder en de beperking van geluidsoverlast en verkeersdruk. Belangen welke wij als VVD belangrijk vinden om mee te wegen.
- In november vorig jaar en tijdens de raadsvergadering van 20 april heeft de LOV gepleit voor de komst van de ringweg. Het zal u niet verbazen dat de VVD waarde hecht aan het belang van de ondernemers en de toegankelijkheid en ontsluiting van hun activiteiten in ons dorp.
- Als laatste punt, het belang van de regio. In 2014 is er een bestuursakkoord gesloten en zijn er afspraken gemaakt met de Gemeente Leiden over de aanleg van de LRN. Deze bestuursovereenkomst geeft ook een richting mee en moet worden meegewogen.
Vanuit de samenhang in belangen en de externe adviezen vanuit verschillende onderzoeken steunt de VVD Leiderdorp het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Met de aanvullende functionaliteit dat het zicht op de polder behouden blijft. Deze functionaliteit is geborgd in de motie van D66 welke eisen stelt aan de maximale hoogte van geluidswering op het westelijk en oostelijk deel van de Oude Spoorbaan. Nu het kaderbesluit is goedgekeurd volgt de uitvoering. Graag gaat de VVD Leiderdorp in gesprek met bewoners, ondernemers en de regio om ook hierin een afgewogen keuze te maken.
Wilt u in gesprek met de VVD Leiderdorp? Laat dit dan weten via frank.vannoort@raadleiderdorp.nl