VVD erg tevreden over jaarstukken 2019

Waar de VVD vorig jaar nog een motie op zak hield om op te roepen tot verbeteringen in het jaarrekeningproces, zijn wij nu zeer te spreken over de doorgevoerde verbeteringen en de voorliggende jaarstukken met een goedkeurende accountantsverklaring.

De gemeenteraad, en met name de VVD, is doorgaans kritisch op de bedrijfsvoering van de gemeente. Hoe fijn is het dan te zien dat er afgelopen jaar gezaaid is en er nu geoogst kan worden. Complimenten waren volledig op zijn plaats en die maakte onze woordvoerder Financiën dan ook graag. Hieronder leest u zijn bijdrage tijdens de raadsvergadering van maandag 13 juli j.l.

"Het is niet erg als je zo nu en dan tegen de lamp loopt, maar neem dan wel wat licht mee voor de toekomst.” Zo eindigde ik mijn bijdrage bij de jaarrekening van 2018. Minder dan een jaar geleden. In de raadszaal. Met toen nog een ander college en een andere coalitie. Tijden veranderen. Maar gelukkig is er wel licht meegenomen.

Vorig jaar had de raad kritiek over de bedrijfsvoering en de geconstateerde fouten, waardoor er geen goedkeurende verklaring door de accountant kon worden afgegeven. Op de valreep hielden we - op verzoek van de wethouder - een motie aan die opriep tot verbetering van de administratieve organisatie én om verbeteringen te bestendigen in de planning- en controlcyclus. Een controleplan zou ons moeten overtuigen dat verbetering op komst was.

Het controleplan zelf overtuigde mij niet. Maar de resultaten in de jaarstukken, die nu voorliggen, doen dit zeker wel. Zowel het aantal fouten als onzekerheden is drastisch afgenomen. Het is hier dan ook volledig op zijn plaats om, namens de VVD, onze complimenten uit te spreken over de verbeterslag die afgelopen jaar heeft plaatsgevonden. Ik hoop dat de wethouder deze complimenten ook aan zijn ambtenaren, en de controller in het bijzonder, wil overbrengen.
De hoop is nu dat we volgende jaren zullen zien dat het niet een eenmalig succes was, maar dat de verbeteringen inderdaad over de gehele linie zijn doorgevoerd en bestendigd.

Het accountantsverslag:
De accountant adviseert om beter te bewaken dat facturen aan het juiste verslagjaar worden toegerekend. De VVD hoort graag van de wethouder of het college van plan is dit advies over te nemen.
Daarnaast adviseert de accountant om goede afspraken te maken over tijdige aanlevering van de tussentijdse rapportage van SP71. Preciezer nog stelt hij: u dient erop aan te dringen dat de Managementletter uiterlijk in september 2020 beschikbaar is. Is het college van plan hier inderdaad op aan te dringen?

En dan de jaarstukken:
Ik verbaasde me in eerste instantie over het beperkte aantal technische vragen van andere fracties. Maar ook dit jaar zat er weer grote tijdsdruk op om alle inhoud tot ons te nemen. Ik heb de nodige technische vragen ingediend, ook afgelopen week nog en ik ben blij met de antwoorden. Deze waren verhelderend en leiden niet tot verdere vragen.

Zoals u van mij gewend bent, beschouw ik eerst de financiën alvorens het jaarverslag te bezien.
De financiën zijn op orde. Het weerstandsvermogen draagt de titel “uitstekend” en de risico’s zijn in kaart gebracht. De conclusie is eenvoudig: Leiderdorp staat er goed voor. Maar echt niet alleen financieel.

Ik haal graag enkele zaken aan die in 2019 zijn gestart of zelfs afgerond. Zo is er gestart met de bouw van vele woningen; Brittenstein, ROC, De Driemaster en het Amaliaplein; maar ook initiatieven als de Menswordingskerk, de Van der Valk Boumanweg en studentenwoningen in de Statenhof. En gemiddeld 30% sociaal. Er is hard gewerkt aan de verbetering van wegen en fietspaden. Er wordt energie (en kosten) bespaard op de openbare verlichting. De klachten over onkruid die straten een verloederde uitstraling geeft, horen we zelden tot niet meer. Incluzio vierde haar eerste verjaardag. En last-but-not-least: we hebben zelfs een prachtig Vogeluitkijkpunt in de Munnikenpolder.

Mensen voelen zich Thuis in Leiderdorp. En terecht!

Voorzitter, d
e jaarstukken vormen altijd een mooi sluitstuk van een Planning & Control-cyclus. We beginnen de cyclus met een blik vooruit op het jaar in een Kadernota en daarna een Begroting, waarna het jaar aanvangt en doorlopen wordt; en we ronden het jaar af met de verantwoording, zowel financieel als in verslag.

Dit is daarom ook een mooi moment om juist met de kennis van het afgeronde en vastgelegde 2019, nu – halverwege 2020, een blik vooruit te werpen op een zonnige toekomst.
Ik rond graag af in het thema van licht, waarmee ik mijn bijdrage ook begon.

Wat zou het fantastisch zijn om al die zaken die gerealiseerd of gestart zijn ook over de bühne te brengen en aan het grotere publiek te laten weten. Ik loop hiermee vooruit op het volgende agendapunt, maar het is goed om een Leiderdorp Marketing op te richten en als dorp meer uit de schaduw van Leiden te stappen. Leiderdorp is een zonnetje op zich. En dat mogen we best kenbaar maken en delen.