In Memoriam Willem Kruidenier

“Altijd nieuwsgierig naar de dag van morgen..”, zo begint de rouwkaart voor Willem Kruidenier die op 7 juni jl is overleden. En dat karakteriseert hem in wie hij was. Willem is 92 jaar geworden en gedurende een lange periode actief lid van de VVD Leiderdorp.

Willem is geboren op 5 april 1929 in Middelburg en ging na de Tweede Wereldoorlog naar het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder. Als marineofficier heeft hij een lange loopbaan gehad. Hij heeft in Nieuw-Guinea gediend en aan het einde van zijn carriere was hij werkzaam op het Marinevliegkamp Valkenburg. Daar heeft hij ook weer zijn jaargenoot Wim Scheffer ontmoet. Samen vormde zij vanaf 1982 het illustere marine-duo Wim en Wim in de zevenkoppige raadsfractie van de VVD in Leiderdorp.

Willem Kruidenier heeft uiteindelijk 3 perioden de VVD als raadslid vertegenwoordigt. Eerst van 1982 tot 1990 en daarna nog een keer van 1994 tot 1998, waarbij hij de eerste drie jaar als fractievoorzitter optrad. Willem was vooral actief op het terrein van ruimtelijke ordening, economische zaken en financiën. Willem Kruidenier was een oprechte liberaal. Hij stond voor zijn mening en standpunt, was hoffelijk en duidelijk in het debat. Maar hij liet de ander graag  in zijn of haar waarde. Na afloop kon iedereen daarom met hem weer een glas drinken. Waarbij hij graag een goede sigaar opstak.

Ik heb hem in 1984 voor het eerst ontmoet en vanaf het begin was er een klik. Ik heb veel van hem geleerd in het politieke debat. Maar vooral in de periode 1994-1998 hebben we samen in de fractie heel nauw samengewerkt. We hadden bijna dagelijks contact en hij heeft mij enorm gesteund in die tijd. In 1998 verliet hij definitief de Leiderdorpse politiek met een Koninklijke onderscheiding en hij werd lid van verdienste van de VVD. We hielden daarna nog geregeld contact en steeds als we elkaar tegenkwamen mocht ik genieten van zijn mooie verhalen en zijn warme interesse. Nu, na 92 jaar, was het lichaam op, maar hij was nog steeds nieuwsgierig.

De VVD in Leiderdorp verliest wederom een karakteristiek lid. Willem Kruidenier heeft een grote bijdrage geleverd aan haar groei en bloei. Mijn politieke mentor ga ik missen. De VVD in Leiderdorp wenst de familie veel sterkte bij dit verlies.