Bereikbaar en Op Weg!

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. We gaan naar werk, bij vrienden en familie op bezoek of wandelen een rondje in onze buurt. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen.

Dat de doorstroming goed is, je niet ergens in de file staat om het dorp uit te komen en je te laat bent bij je afspraak. Het is bovenal belangrijk dat verkeersituaties veilig zijn voor voetganger, fiets en auto, dat er zo min mogelijk overlast is voor omwonenden en andere weggebruikers en dat wij rekening houden met de impact op het milieu.

Als VVD hebben we de afgelopen jaren een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van de verkeersituatie in ons dorp. Nadat wij in januari 2020 de Mobiliteitsvisie “Bereikbaar en Op Weg” hebben vastgesteld, is deze in oktober 2020 vertaald naar 4 verschillende deelnota’s (Circulatie, Langzaam Verkeer, Openbaar Vervoer en Beantwoording Vragen) voor de aanpak van knelpunten in het dorp. Denk hierbij aan plekken als de Acacialaan, Simon Smitweg, Voorhoflaan en Van der Valk Boumanweg. Verder hebben wij kortgeleden de concept parkeernota besproken. In het voorjaar van 2022 staat deze parkeernota op de agenda van de raad.

Verkeer blijft een actueel onderwerp wat leeft bij onze inwoners en ondernemers. En ook de komende raadsperiode worden meerdere verkeersknelpunten actief aangepakt. Wij vinden het belangrijk dat belanghebbenden, inwoners en ondernemers, actief worden betrokken bij de inrichting van hun eigen straat of wijk.

VVD Leiderdorp aan het stuur

Door verschillende verkeersknelpunten in ons dorp aan te pakken, vermindert de overlast (geluid en luchtkwaliteit), versterkt de veiligheid en helpen wij sluipverkeer voorkomen. De plannen welke wij in de afgelopen jaren hiervoor hebben gemaakt, worden de komende jaren tot uitvoering gebracht. Denk hierbij aan de Acacialaan, Voorhoflaan en Van der Valk Boumanweg.

Verkeersveiligheid heeft onze prioriteit. Onze straten en wijken, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportclubs, worden veilig ingericht. Dit gebeurt in samenwerking met politiediensten, ouders, buurtbewoners, verenigingen en scholen

Een betere doorstroming

Het verkeer wordt bij voorkeur om Leiderdorp heen geleid, zodat de straten veilig en verkeersarm zijn en onze kinderen buiten kunnen spelen. Om deze reden steunt VVD Leiderdorp bijvoorbeeld ook de aanleg van de Leidse Ring Noord. Verkeer zal dan vanuit Leiden niet naar de A4 rijden via het Engelendaal, maar eerder voor de nieuwe ringweg kiezen. Om de doorstroming zo soepel mogelijk te houden willen we ook dat sluipverkeer vanaf de A4 wordt geïnformeerd over de extra reistijd via de Persant Snoepweg en dat autowegen voorrang hebben op vaarwegen tijdens de spits. Hier vraagt de VVD het college om in gesprek te blijven met de provincie en Rijkswaterstaat. Want wij kennen allemaal het verkeersinfarct in ons dorp als er een file staat op de A4 of de Stierenbrug langdurig openstaat. Hier moet een oplossing voor komen!

Openbaar Vervoer

Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede kwaliteit is, met een goede verbinding tussen Leiderdorp, de regio en de stations in Leiden. Daarin zien we de voordelen van innovatieve en kostenefficiënte vormen van openbaar vervoer, zoals bijvoorbeeld snelbussen, R-net en hubs. Bij aanbestedingen houden we daarom altijd ruimte in de afspraken voor nieuwere, slimmere en goedkopere alternatieven. Het is ook belangrijk dat het openbaar vervoer en voorzieningen zoals de bus en regiotaxi goed toegankelijk zijn voor senioren en minder validen.

Parkeren blijft gratis!

VVD Leiderdorp wil de parkeerdruk in de Leiderdorpse wijken beheersbaar houden. De VVD ziet verschillende scenario’s om hiermee om te gaan, maar de VVD is tegen meer parkeervergunningen en betaald parkeren in Leiderdorp. Zo verschuif je het probleem. Wij zijn een dorp, met een dorps karakter, hier passen deze maatregelen niet bij.

Daarnaast moeten wij kritisch wegen hoe wij omgaan met de vastgestelde parkeernorm. Voldoet deze nog steeds aan de huidige tijdsgeest (hoeveel auto’s bezit de Leiderdorp-er) en is deze norm geen beperking voor de behoefte om ook extra woningen te bouwen in ons dorp.

Voetganger en fiets van rechts

We willen de voetganger de ruimte geven in Leiderdorp. Zo moeten wij kritisch bekijken waar voetgangers voorrang hebben op ander verkeer, ook op fietsers, en willen wij dat de wandelroutes in ons dorp en de omliggende natuurgebieden versterkt en uitgebouwd worden. Bij looproutes richting de scholen moeten wij extra kritisch zijn op de veiligheid voor onze kinderen. Enkele zogenaamde V.O.P.’s (in de volksmond zebrapaden) voldoen niet meer aan de norm.

Er is een verbetering van de fietspaden nodig om meer rekening te houden met snelfiets verkeer en de veiligheid van oversteekplaatsen. Veiligheid en doorstroming staan hierbij centraal. Want op de fiets wil je ook lekker doorrijden. Zo komt er bij de nieuwe Leidse Ring Noord een fiets -en wandeltunnel met voldoende zicht en bredere paden. Deze ontwikkelingen vragen om een verbetering van de (door)fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij Bij ov-knooppunten komen er voldoende stallingen.

Meer weten?

Volg onze campagne via www.vvdleiderdorp.nl of via onze sociale media kanalen (Twitter: @VVDLeiderdorp, LinkedIn: company/vvd-leiderdorp of Facebook: VVDLeiderdorp).