Extra woningen: het is tijd voor actie!

Een dak boven het hoofd. Dat is een grondrecht voor iedereen. Helaas zien we, net als overal in het land, dat in Leiderdorp het aanbod van woningen beperkt is. Niet alleen voor zij die op zoek zijn naar een koopwoning, ook voor huur is er weinig beschikbaar. Hier zijn verschillende redenen voor aan te dragen. Er zijn meer eenpersoons huishoudens, vanwege de crisis in 2008 is er te weinig bijgebouwd, en de doorstroming is te laag. Wij van de VVD vinden dat we hier actie op moeten ondernemen. Er moeten meer woningen worden bijgebouwd, de doorstroming moet meer gestimuleerd worden en het soort aanbod moet daarvoor verbreed worden. Dit zodat iedereen zich thuis kan voelen in Leiderdorp.

Meer bouwen

Concreet willen wij veel extra woningen worden gebouwd. Bij deze bouw zal een focus gelegd moeten worden op woningen voor starters, en woningen met genoeg ruimte om ouderen te verleiden om te verhuizen en langer zelfstandig te wonen. Hiermee zorgen we ervoor dat de doorstroom op gang komt. Zodra de woningmarkt namelijk in beweging komt liggen er voor meer Leiderdorpers mogelijkheden. Er kan van huur naar koop worden gegaan, en er zal voor starters  plek zijn om de eerste stappen op de woningmarkt te zetten. Ouderen kunnen langer zelfstandig wonen maar maken ook ruimte voor doorstroom.

Dorps karakter

Wij weten dat woningen niet overal gebouwd kunnen worden, en vinden ook dat alle (ver)nieuwbouw die plaatsvindt moet passen in het dorpse karakter waar wij in Leiderdorp zo trots op zijn. Wij zien daarom veel mogelijkheden voor invulling van onze doelstellingen bij de herinrichting van De Baanderij en langs de A4. Het Staatendaalderplein (het plein naast de Winkelhof waar vroeger het gemeentehuis stond) is wat ons betreft ook een plek waar woningen kunnen worden gerealiseerd, echter zijn wij tegen een torenflat op die locatie.

Alternatieve oplossingen

Naast (ver)nieuwbouw zien we ook mogelijkheden in het herbestemmen van leegstaande kantoorpanden, in woningdeling, en op termijn ook in woningsplitsing. Hiermee kunnen we binnen de al bestaande bouw ook nieuwe woningen realiseren. Wij vinden echter wel dat dit soort oplossingen moeten passen binnen de buurt en zijn daarom geen voorstander van ‘verkamering’, waarbij een investeerder een huis koopt om de individuele kamers dan te gaan verhuren zonder zelf ook in de woning te gaan wonen.

2030 extra woningen in 2030

Met deze plannen willen wij dat er voor het jaar 2030, 2030 extra woningen worden gerealiseerd in Leiderdorp. 2030 extra woningen voor starters en doorstromers. 2030 extra woningen voor een thuis in Leiderdorp.