Energie, warmte en mobiliteit in Leiderdorp

In juli 2021 is door de regio Holland Rijnland, waar Leiderdorp deel van uitmaakt, de zogenaamde Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 opgeleverd. Deze strategie beschrijft hoe wij in de regio willen omgaan met energieopwekking, energiebesparing, verwarming en duurzame mobiliteit.

Meer zonnepanelen op daken
Zon op daken van onze woningen en bedrijven bieden in Leiderdorp de meeste kansen. Als aanvulling hierop hebben we gekeken naar mogelijkheden voor energieopwekking door windturbines en zonneparken op land. Wij geven de voorkeur aan zonne -of windparken langs infrastructuur, op locaties waar je de opwek ook kan clusteren. Geschikte locaties hiervoor zijn in het dichtbebouwde Leiderdorp lastig te vinden en wij willen de polders groen houden voor recreatie. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om zonnepanelen op de overkapping van de A4 te plaatsen. En wij zijn  ook bereid te participeren in parken op locaties in de regio waar clustering wel mogelijk is.

Besparen door isolatie
Onze woningen zijn de grootste energie -en warmteverbruikers in Leiderdorp. Op de korte termijn is daarom energiebesparing door een betere isolatie van onze huizen en het plaatsen van zonnepanelen of warmtepompen van groot belang. Op de lange termijn komen er ook alternatieve bronnen beschikbaar. Welk energielabel heeft uw huis? En wat is ervoor nodig om een ander energielabel te verkrijgen?

Een open Warmtenet
Verwarming vindt straks alleen nog plaats via alternatieve bronnen voor aardgas. In Leiderdorp is hier gekozen voor restwarmte vanuit Rotterdam en het opzetten van een open warmtenetwerk in de regio. In de toekomst kan, naast de restwarmte van buiten de regio, ook warmte vanuit geothermie, aquathermie en zonthermie van binnen de regio worden toegevoegd. Zo willen wij onze eigen duurzame warmtebronnen zoveel mogelijk benutten. Dit is een meerjarenproject waarvoor op dit moment een basis wordt gelegd.

Duurzame mobiliteit
Twee derde van de uitstoot van wegverkeer vindt plaats buiten de snelwegen. Daarom willen wij in de regio stevig inzetten op schonere, slimmere en andere mobiliteit. Dit betekent steeds meer laadpalen in onze straten en wijken. Maar denk ook aan nieuwe, slimme vormen van openbaar vervoer, milieuzones in Leiden en de aanleg van snelfietspaden. Wij willen echter wel dat laadpunten worden ingevoerd op basis van de behoefte van inwoners en ondernemers. Zij spelen hierbij zelf een belangrijke rol. De procedure voor het aanvragen van een laadpunt moet zo soepel mogelijk verlopen. Zo houden wij de transitie geleidelijk en betaalbaar.

Betaalbare Energie en Warmte
Binnen de gehele energietransitie zijn het ruimtevraagstuk, de betaalbaarheid en betrokkenheid van inwoners belangrijke randvoorwaarden. Je kunt de ruimte tenslotte maar één keer gebruiken. En wij willen ook wonen, werken en recreëren in Leiderdorp. Maatregelen moeten voor iedereen betaalbaar zijn en wij vinden het belangrijk dat inwoners en ondernemers meedoen in lokale energieprojecten. Grote vraagstukken die de komende jaren veel energie en aandacht vragen van de gemeenteraad. En waarbij de betrokkenheid en inzet van inwoners onontbeerlijk zijn.

Wordt vervolgd!