Raadslid in groep 8

Kinderen uit groep 8 mogen nog niet stemmen. Betekent dat zij niet geïnteresseerd zijn in politiek? Geenszins. Ik gaf les op de dag van de verkiezingen en merkte een grote interesse bij kinderen rond de 12 jaar.

Op basisschool de Schakel (#leuksteschoolvanLeiderdorp) was dit jaar weer een stemlokaal gevestigd. Vorig jaar had ik een les voorbereid en gaf ik les in de klas van mijn zoon. Toen ging het over de Gemeenteraadsverkiezing, waarvoor ik toen op de lijst stond. Zowel de leraren van groep 8 als mij leek het een goed idee om het belang van verkiezingen en democratie te bespreken.

Politiek lijkt zelden interessant voor kinderen en misschien zelfs niet voor volwassenen. Maar misschien is het ook belangrijk om te kijken hoe je de stof aanbiedt. Ik had een presentatie voorbereid maar ik had moeite om door de door mij voorbereide stof te komen, want de leerlingen bleven maar vragen stellen. En geen simpele vragen uit beleefdheid, maar vragen die getuigden van een wil om het te begrijpen. Vragen uit gemeende interesse. Goede vragen. Relevante vragen.

Via de vernielde regenboogvlag van onze gemeente, nam ik de klas mee via artikel 1 van de grondwet langs de dictators van Europa in de afgelopen eeuw. Langs de overheid en politiek bestuur en een controlerende gekozen volksvertegenwoordiging kwamen we bij de verkiezingen. Ik liet de verschillen zien tussen links en rechts en we spraken over de inmiddels twintig(!) fracties in de Tweede Kamer, waarvan 4 fracties afsplitsingen zijn van partijen vanuit waar deze afvaardiging oorspronkelijk verkozen is.

Op mijn vraag of er mogelijk een ander systeem wenselijk of mogelijk is, of we mogelijk niet meer met partijen moeten werken,  en hoe de nieuwe systematiek zou (moeten) zijn, volgde een interessante discussie, maar helaas geen ei van Columbus…

Na afloop van ‘mijn’ les namen we een kijkje in het stemlokaal alwaar we een vriendelijke en heldere uitleg kregen over hoe het stemmen nu praktisch in zijn werk gaat. Hoe Leiderdorpse inwoners binnenkwamen, zich legitimeerden, twee stembiljetten meekregen, in hun hokje het rode potlood ter hand namen en hoe de ingevulde biljetten uiteindelijk in de stembussen verdwenen.

Zonder mijn VVD-wil aan deze scholieren op te leggen, heb ik gepoogd het belang van respect, verantwoordelijkheid en een kritische blik over te brengen. Zowel binnen als buiten de politiek. En tenslotte de idee dat we alles uiteindelijk samen moeten doen. Na het geven van deze les en de interesse en betrokkenheid van de leerlingen, zie ik de toekomst zonnig tegemoet!