Op basisschool de
Schakel (#leuksteschoolvanLeiderdorp) was dit jaar weer een stemlokaal
gevestigd. Vorig jaar had ik een les voorbereid en gaf ik les in de klas van
mijn zoon. Toen ging het over de Gemeenteraadsverkiezing, waarvoor ik toen op
de lijst stond. Zowel de leraren van groep 8 als mij leek het een goed idee om
het belang van verkiezingen en democratie te bespreken.
Politiek lijkt
zelden interessant voor kinderen en misschien zelfs niet voor volwassenen. Maar
misschien is het ook belangrijk om te kijken hoe je de stof aanbiedt. Ik had
een presentatie voorbereid maar ik had moeite om door de door mij voorbereide
stof te komen, want de leerlingen bleven maar vragen stellen. En geen simpele
vragen uit beleefdheid, maar vragen die getuigden van een wil om het te
begrijpen. Vragen uit gemeende interesse. Goede vragen. Relevante vragen.
Via de vernielde
regenboogvlag van onze gemeente, nam ik de klas mee via artikel 1 van de
grondwet langs de dictators van Europa in de afgelopen eeuw. Langs de overheid
en politiek bestuur en een controlerende gekozen volksvertegenwoordiging kwamen
we bij de verkiezingen. Ik liet de verschillen zien tussen links en rechts en
we spraken over de inmiddels twintig(!) fracties in de Tweede Kamer, waarvan 4
fracties afsplitsingen zijn van partijen vanuit waar deze afvaardiging
oorspronkelijk verkozen is.
Op mijn vraag of
er mogelijk een ander systeem wenselijk of mogelijk is, of we mogelijk niet
meer met partijen moeten werken, en hoe
de nieuwe systematiek zou (moeten) zijn, volgde een interessante discussie,
maar helaas geen ei van Columbus…
Na afloop van ‘mijn’
les namen we een kijkje in het stemlokaal alwaar we een vriendelijke en heldere
uitleg kregen over hoe het stemmen nu praktisch in zijn werk gaat. Hoe
Leiderdorpse inwoners binnenkwamen, zich legitimeerden, twee stembiljetten
meekregen, in hun hokje het rode potlood ter hand namen en hoe de ingevulde
biljetten uiteindelijk in de stembussen verdwenen.
Zonder mijn
VVD-wil aan deze scholieren op te leggen, heb ik gepoogd het belang van
respect, verantwoordelijkheid en een kritische blik over te brengen. Zowel
binnen als buiten de politiek. En tenslotte de idee dat we alles uiteindelijk
samen moeten doen. Na het geven van deze les en de interesse en betrokkenheid
van de leerlingen, zie ik de toekomst zonnig tegemoet!