Daniel vertelde dat hij nu voor zijn tweede periode in
de Tweede Kamer zit. Hij is begonnen met de portefeuille Wonen, waar hij met
veel plezier aan gewerkt heeft. Momenteel heeft hij de portefeuille I&W
Weginfrastructuur en I&W Luchtvaart en Scheepvaart.
Er werd eerst ingegaan op de uitslagen van de
Provinciale verkiezingen. Er heeft nogal een verschuiving plaats gevonden.
Ontevredenheid van kiezers speelt daar een rol in. Het stikstof-dossier ook. Hier
moet naar gekeken worden. Wat Daniel betreft gaat Minister Van der Wal wel zo
snel mogelijk aan de slag met maatregelen die wel kunnen, zoals het uitkopen
van boeren die wel willen stoppen. De innovaties in de bouw leveren
bijvoorbeeld ook een bijdrage. Als we niet aan de slag gaan blijft alles vast
zitten in Nederland, zo meent hij.
Hierna ging Daniel in op zijn portefeuille. Hij gaf
aan dat files meer op de agenda staan. Zo heeft hij vragen gesteld over de
files op de A2. VVD (en PVV) hebben daarmee ook de leefbaarheid in de
omliggende plaatsen in het oog. Een file op de snelweg geeft ook stremmingen op
wegen in de omgeving. Vanuit de zaal komen hier geluiden van herkenning op.
Kitty de Lange geeft bijvoorbeeld aan dat er elke dag file staat op de A4, omdat
de situatie bij de splitsing voor Zoeterwoude onduidelijk is. De borden geven
daar ook geen goed beeld van wat de weggebruiker kan verwachten. Daniel zegt
toe hier vragen over te gaan stellen. Hij houdt hier contact over. Anderen uit
de zaal vullen aan dat die files op de A4 ook weer zorgen dat het wegennet in
onze regio vaak ernstig gestremd is.
Een ander onderwerp waar we over gesproken hebben is
de belasting voor auto’s. Als je naar ‘betalen naar gebruik’ zou gaan, dan zou
dat eerlijker zijn. Electrische auto’s betalen nu niet, maar gebruiken de wegen
ook. Een spitsheffing ziet Daniel niet zitten, dan pak je de hardwerkende
Nederlanders. Omdat er plannen zijn om bij nieuwe zakelijke auto’s straks
alleen nog elektrische auto’s toe te staan loopt de Staat ook een flink bedrag
aan inkomsten mis. Hier moet een oplossing voor bedacht worden. Madhavi
Patandin vraagt hoe we de auto’s allemaal gaan opladen. De infrastructuur is er
volgens haar nog niet klaar voor. Ze doet ook suggesties om dat op te lossen.
Daniel geeft aan dat hij het introduceren van een
‘knop’ waar politici aan kunnen draaien lastig vindt. Voor we het weten lopen
de kosten op voor de inwoners. Hij geeft aan dat de staatsschuld een
recorddaling heeft laten zien en dat er een flink bedrag meer naar infra gaat.
Maar dat is echter niet genoeg. Ook wordt de aandacht verlegd van wegen
aanleggen naar onderhoud. Daniel vraagt de aanwezigen om voorbeelden te geven
van wegen of bruggen die nodig aan onderhoud toe zijn.
Bij het onderhoud wordt volgens hem ook gekeken naar
slimme oplossingen. Een voorbeeld daarvan is door verkeer naar andere wegen te
leiden waar wel uitbreiding mogelijk is, hierdoor kunnen files ook afnemen.
Ten slotte is er gesproken over oplossingen voor de
luchtvaart, beroepsbezwaarmakers en het wonen in vakantieparken. Onderwerpen
waar de aanwezigen ook zo hun gedachten over hadden. Het uurtje met Daniel
Koerhuis als gast bleek voorbij te vliegen. Er werd nog gezellig nagepraat
tijdens de borrel. Het netwerk Leiderdorp-Zoeterwoude kijkt terug op een
geslaagd politiek café.