VVD remt de woonlastenstijging

Op maandag 18 december stelt de gemeenteraad de belastingtarieven voor 2024 vast. VVD Leiderdorp zorgt dat de woonlastenstijging minder toeneemt dan het college aanvankelijk wilde.

© Niels Verwers

VVD Leiderdorp diende in juni bij de behandeling van de Kadernota, het document dat als basis dient voor de gemeentelijke begroting 2024, een amendement in waardoor huishoudens in 2024 gemiddeld €32,50 minder belasting hoeven te betalen. Het amendement werd door alle raadsleden gesteund.

De VVD merkte in de Kadernota op dat het college in de financiële plannen voor de komende jaren een tegemoetkoming aan inwoners in 2024 in zijn geheel weer wilde terugdraaien. Afgelopen jaar werd deze tegemoetkoming juist ingevoerd omdat alle Leiderdorpers te maken hebben met alsmaar hogere kosten. De VVD vindt dat de overheid betrouwbaarheid en stabiliteit moet zijn en moet uitstralen. Dit voorstel was daar een heel slecht voorbeeld van.

VVD Leiderdorp vindt het terugdraaien van deze tegemoetkoming in woonlasten niet wenselijk en een slecht signaal naar de Leiderdorpse inwoners en dus had raadslid Niels Verwers een amendement opgesteld. Verwers stelt: "We weten dat er de komende jaren financieel zware tijden aankomen, maar we weten ook dat de gemeente zelf nog haar broek op kan houden, en dan vinden wij het een slecht signaal om de inwoners extra en onnodig te belasten. Natuurlijk weet ik dat het een eenmalig voordeel voor Leiderdorpse huishoudens is en verdwijnt de tegemoetkoming in 2025 volledig, maar ik ben blij dat dit amendement raadsbreed gesteund is en dat we de pijn een jaar hebben kunnen uitstellen." Inmiddels valt in de begroting 2024 te lezen dat de tarieven van de afvalstoffenheffing voor de 1- persoons-, 2-persoons- en meerpersoonshuishoudens met resp. € 27,50, € 32,50 en € 37,50 verlaagd worden, met het doel de woonlasten voor de inwoners van Leiderdorp in 2024 te beperken.

In de vergadering van maandag 18 december zal de gemeenteraad definitief de belastingtarieven vaststellen. Zoals u van ons gewend bent, blijft de VVD de financiën van de gemeente nauwgezet in de gaten houden.