Politiek voor kinderen

Kinderen blijken wel degelijk geinteresseerd in de verkiezingen.

© Schakelleiderdorp

De gedachte of verwachting dat kinderen op de basisschool geen interesse hebben in politiek, bleek vanmorgen weer allerminst waar!

Stemlokaal 9 van onze mooie gemeente Leiderdorp is gevestigd in Basisschool De Schakel (#leuksteschoolvanLeiderdorp). Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 mag ik hier een gastles verzorgen over democratie, politiek en verkiezingen.

Ik trapte af met een quiz om te kijken hoezeer kinderen uit groep 8 bekend zijn met verschillende partijen, hun namen en hun logo’s. In groepjes werd gestreden om de eervolle winst. Het winnende groepje mocht namelijk  aan het eind van de les met zijn hele klas naar het stemlokaal om daar te kijken hoe de verkiezingen “in het echt” gaan.

De les ging van de oude Griekse democratie, via het eerste artikel van onze Grondwet langs dictators in Europa in de voorbije eeuw. Wij spraken over de overheid, over besturen en volksvertegenwoordiging, over het feit dat politiek inhoudt dat er keuzes gemaakt moeten worden. En als belangrijkste lessen kwam naar voren dat je het samen moet doen, dat je respect moet hebben voor elkaar en dat mensen verantwoordelijk zijn voor elkaar, maar ook verantwoordelijkheid moeten nemen.

Tenslotte greep ik de kans aan om aan te geven dat iedereen kritisch moet zijn op wat je aan informatie voorgeschoteld krijgt. Dat sommige berichtgeving waar lijkt te zijn, maar dat toch niet altijd is. En dat het ook ieders eigen verantwoordelijkheid is om te checken of het om feiten of fabels gaat.

Het was opvallend om te merken dat de kinderen geïnteresseerd waren en veel vragen stelden. De vraag die me het meest bijbleef over mijn werk in onze Leiderdorpse gemeenteraad was: “maken jullie ook zo veel ruzie?” Kennelijk roepen de debatten in Den Haag het beeld op bij scholieren dat er geruzied wordt. Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven. Mijn antwoord was dat we in Leiderdorp soms stevige discussies kunnen hebben, maar dat we het vrijwel altijd netjes houden. De vraag leerde me dat wat kinderen zien, een voorbeeld voor hen is. Helaas is dat niet altijd het goede voorbeeld… Zo heb ook ik vandaag weer wat geleerd.

Na afloop van ‘mijn’ les ging het winnende groepje met alle klasgenoten naar het stemlokaal alwaar we een heldere uitleg kregen over hoe het stemmen nu praktisch in zijn werk gaat. Hoe een vriendelijke Leiderdorpse man het stemlokaal inkwam, zich legitimeerde, een stembiljet in ontvangst nam en - alleen - in het hokje met een rood potlood een vakje inkleurde en vervolgens het opgevouwen stembiljet in een stembus liet verdwijnen.

Hopelijk hebben de kinderen iets opgestoken van deze les in burgerschap of maatschappijleer. Voor mij is het altijd een extra cadeautje op de dag van verkiezingen!