Sterrentuin: wij willen meerdere opties

Een langlopend hoofdpijndossier is het zogeheten cultureel centrum De Sterrentuin. Dat heeft eigenlijk zijn belofte als episch centrum van cultureel Leiderdorp nooit waar kunnen maken. Daar liggen meerdere oorzaken aan ten grondslag. Jarenlang werd gezocht naar een oplossing waarmee wij het rendement zouden kunnen verbeteren. Uiteindelijk werd in maart 2016 in het Politiek Forum een voorstel besproken om een plan te maken voor de herschikking van activiteiten binnen gemeentelijke accommodaties. Sinds die tijd werd door gemeente en een tiental organisaties gewerkt aan de ‘verhuiscarroussel’. Waarbij kort gezegd de twee locaties Sterrentuin en de oude gemeentewerf overbleven om te worden gevuld. De Sterrentuin moet het nieuwe community center worden. Een centrum waar een aantal welzijnsinstellingen zouden moeten worden gecentreerd.

De grootschalige verhuizing van organisaties en het gereedmaken van de twee locaties kosten aardig wat geld. Ongeveer 2.5 miljoen euro investeringskrediet voor het klaarmaken van de Sterrentuin en meer dan 500.000 euro voor het verbouwen van de gemeentewerf. Uit dit voorstel had zowel het maatschappelijk als het financieel rendement duidelijk zichtbaar naar voren moeten komen. Wij hebben echter vele vragen naar aanleiding van het voorstel. En met de beantwoording ervan wordt het eerder onduidelijker dan andersom.

Een aantal zaken is verre van helder en wij zijn van mening dat een dergelijk ingrijpende verhuizing van zoveel instellingen die zo’n grote investering met zich meeneemt zorgvuldig moet worden onderzocht. Opdat wij ook een dito afweging kunnen maken. Op onze vragen of er wellicht alternatieven zouden zijn werd met een zeer kort nee beantwoord. Dat is vreemd, gelet op het aantal organisaties en locaties zouden die er natuurlijk best kunnen zijn. En we willen toch het beste voor Leiderdorp, onze instellingen en daarmee onze inwoners. Want het functioneren van onze verenigingen en instellingen staat hier wat ons betreft absoluut voorop. Nog los van het technische verhaal. Dat betekent geen haastwerk of overhaaste beslissingen waarvan wij de gevolgen niet kunnen overzien.

Wij vinden dat er een degelijk onderzoek moet komen, met accurate prognoses over het te maken rendement, zowel maatschappelijk als financieel. Dat er meerdere opties op tafel zullen moeten komen lijkt ons ook evident. Tenslotte willen we de goede beslissing kunnen nemen. Zodat juist onze instellingen en verenigingen optimaal kunnen functioneren. En daarmee onze inwoners kunnen blijven voorzien. We blijven hier strak op zitten..