Reactie omtrent eenrichtingsverkeer Lijnbaan

Wanneer je als inwoner van een gemeente bepaalde vragen hebt over iets dat zich in de openbare ruimte van je gemeente afspeelt, iets met wegen, bouwen, groen of wat dan ook, tot wie wend je je dan met je vragen.... tot de gemeente. Logisch.

En omdat we alweer in 2017 leven zal de gemiddelde inwoner niet de gemeente bellen, maar naar de website van de gemeente gaan om te kijken hoe een en ander zit.

Dan heb je in Leiderdorp wel pech. Al heel veel inwoners van de Lijnbaan en omgeving, maar ook ondernemers en anderen hebben ons gevraagd of wij wellicht weten waarom daar plots allemaal wegen eenrichtingsverkeer worden. Tsja. Daar begon onze zoektocht naar het antwoord op deze volstrekt logische en terechte vraag.

Website van de gemeente bekeken. Niets gevonden. Oude kranten doorgebladerd. Niets gevonden. OK, wij hebben korte lijntjes, dus we hebben het college gevraagd hoe dit zit. Toen kwam er een zekere mate van helderheid. Hier volgt het antwoord zoals wij dat uit diverse gesprekken hebben gedestilleerd. Maar voor wij dat doen eerst een tip aan ons college.

Het is 2017. Mensen kijken voor informatie in eerste instantie op internet. Ook voor zaken in hun omgeving. Op de website van de gemeente Leiderdorp moet je heel goed zoeken naar waar deze info zou kunnen staan. Maar zelfs wanneer je de kaart met projecten in Leiderdorp hebt gevonden, dan is er m.b.t. de Lijnbaan helemaal niets te vinden. Onze tip: maak voor alle wijken in Leiderdorp een logisch adres, bijvoorbeeld www.leiderdorp.nl/vogelwijk of www.leiderdorp.nl/oudedorp of www.leiderdorp.nl/poelgeest

Zet op die pagina ALLE informatie die relevant is voor die wijk. Brieven, powerpoints, alles. Want dat er wegen in een wijk worden aangepast, maar dat er nergens iets te vinden is wat, waarom en hoe, is een aanfluiting.

OK, eenrichtingsverkeer... waarom?

Alweer anderhalf jaar geleden is de Van der Marckstraat voor 6 maanden - als tijdelijke proef - eenrichtingsverkeer geworden om te kijken of dat de verkeersdruk en veiligheid daar zou verbeteren. Tevens zou onderzocht worden in hoeverre deze verkeerskundige wijziging effecten heeft op andere straten in de wijk. Dat deze afsluiting nu alweer 3x zo lang duurt dan gepland heeft te maken met het feit dat er gedurende de test meerdere werkzaamheden aan andere wegen hebben plaatsgevonden, waardoor geen correcte meting naar de effecten kon worden gemaakt.

Dat deze test zomaar 3 keer zo lang duurt is natuurlijk al kwalijk. Naast de vele inwoners zijn veel ondernemers op de Baanderij uitgegaan van een test van 6 maanden. Indien de test definitief zou worden, zou er ook gekeken worden naar de bereikbaarheid van de Baanderij als geheel. Testen met een gebied waar 2500 mensen hun dagelijkse brood verdienen met hard werken, is iets waar je niet te licht over moet denken.

Wel was door deze verlengde test al duidelijk dat er een sterke toename is ontstaan van verkeer richting Lijnbaan-Vronkenlaan. Dat is dan weer de reden dat de Lijnbaan nu bij wijze van proef dus ook tijdelijk eenrichtingsverkeer is. We hebben begrepen dat deze test compleet is wanneer de metingen zijn gedaan, die zijn weer afhankelijk van het gereedmaken van de Persant Snoepweg. Doelstelling van de gemeente is om in maart te starten met meten en nog voor de zomer conclusies te trekken naar aanleiding daarvan.

Dus, deze situatie is (nog) niet blijvend. Indien dit weer problemen geeft in andere straten (Pinksterbloem, Splinterlaan), dan veronderstellen we dat er snel maatregelen komen en dat het college deze maatregelen COMMUNICEERT naar de inwoners. Gewoon, op de website. Helder, en altijd terug te vinden.

De doelstelling, dat doorgaand verkeer om het dorp heen moet, blijft wat ons betreft bestaan.