'We moeten blijven investeren'

Tijdens de begrotingsbehandeling van afgelopen vrijdag sprak VVD-fractievoorzitter Martine Breedveld over de plannen voor het komend jaar en de verdere toekomst.

,,Voor de zomer bespraken wij de kadernota met elkaar tijdens een digitale raadsvergadering. Toen hadden we de hoop dat het 'nieuwe normaal', waarover toen gesproken werd, toch vooral een 'kortdurend nieuw normaal' zou zijn en we elkaar gauw weer face 2 face zouden kunnen ontmoeten. Dat is er helaas maar weinig van gekomen. De maatregelen zijn weer aangescherpt. Voor velen betekent dit nog meer onzekerheid. Over hun werk en inkomen of over bedrijven, waar door ondernemers doorgaans zoveel energie en in liefde in wordt gestoken en waarvan het in sommige gevallen maar de vraag is of het de coronacrisis gaat overleven. Als we daarover horen of lezen, zoals laatst nog - om een voorbeeld te noemen - met de Bubble Jungle, dan kunnen we niet anders dan hopen dat we deze periode snel kunnen afsluiten.

Kadernota
Toen we eerder dit jaar spraken over de jaarrekening en kadernota, concludeerden we dat er zowel lichtpunten te ontdekken waren (de jaarrekening liet zien dat de financiën op orde zijn en het weerstandsvermogen uitstekend) als ook een schaduwzijde.

Die schaduwzijde vonden we in de bijlage bij de perspectiefnota. Helaas geen perspectief zonder bezuinigingsnota, zo bleek.

En dat dit laatste noodzakelijk bleek, zo sprak ik toen uit, valt ons niet licht. Financiële degelijkheid comes at a price.

En niet alleen in Leiderdorp. Een groot deel van de Nederlandse gemeenten bevindt zich in een vergelijkbare situatie, grotendeels doordat ze stuk voor stuk geconfronteerd worden met structurele tekorten in het sociaal domein. In ons geval met name op de jeugdzorg. En het gaat niet om een paar duizend euro, maar een structureel tekort van tonnen (8 ton).

Op dit moment gaat al een enorm deel van onze begroting naar het sociaal domein. En waar we eerder tekorten op bepaalde onderdelen van het sociaal domein konden compenseren met overschotten elders in het domein, wordt dat nu steeds lastiger.

Uitspreken
Wat de VVD betreft blijven we ons hierover stevig uitspreken naar de Rijksoverheid. In dat kader zijn we blij dat onze gemeente haar stem heeft laten gelden tijdens het VNG congres, door een motie te steunen die het Kabinet oproept over de brug te komen met structureel voldoende middelen; om boter bij de vis te doen. En daarnaast staan we nog stevig achter de motie van CU/SGP die we voor de zomer hebben aangenomen om inzichtelijk te maken wat we zelf kunnen doen om tekort jeugdzorg terug te dringen. Evenals het initiatief van de gemeente om een taskforce sociaal domein te starten. Laten we bovendien voortmaken met de transitie van de jeugdzorg in de Leidse Regio.

Dan het volgende: Wat we ook hebben gedaan tijdens de kadernota is een aantal toen voorgestelde bezuinigingen op onze kwetsbaarste inwoners terugdraaien.

Het leeuwendeel van de in een amendement voorgestelde mutaties (ook in geld uitgedrukt) had hierop betrekking. In concreto is daardoor de bezuiniging op de bijzondere bijstand niet doorgevoerd en is het budget voor het onderwijskansenbeleid in stand gehouden.

Onze reactie op het voorliggende amendement van PvdA, LPL en GL is daarom dezelfde als eerder tijdens de kadernota. We zullen het amendement niet steunen.

Evenwichtige begroting
Mijn fractie staat voor een structureel evenwichtige begroting. Het grootste deel van het geld geven we uit in het sociaal domein (en het wordt alleen maar meer); dan is het niet raar dat we daar kijken waar het minder kan. Gelukkig is van uitholling ook geen sprake; schuldhulpverlening blijft beschikbaar voor inwoners (er was eerder sprake van onderuitnutting) en van Incluzio wordt een bezuiniging gevraagd van ongeveer 4% van het totaalbudget.

Zoals bekend vinden we het daarom op dit moment zowel onverstandig als onnodig de lokale lasten te verhogen. Ze zijn al hoog én, zeker in deze tijd, zijn er ook genoeg eigenaren van koopwoningen die een verhoging van de OZB echt zouden voelen in de portemonnee.

De VVD wil dat we blijven werken aan perspectief. We moeten blijven investeren...

Juist in deze tijd, waarin het economisch tij keert en velen de gevolgen van de coronacrisis voelen, is het belangrijk om ook te blijven investeren. Vooruit te blijven kijken. Ook al krijgen we harde klappen te verwerken, zakelijk of prive, als gevolg van het virus en de recessie; we houden het vizier op de toekomst. En die toekomst begint morgen, maar ons vizier reikt ook verder. Denk aan 2029 bijvoorbeeld, wanneer we het 1250-jarig bestaan van Leiderdorp mogen vieren. Een mooie aanleiding om Leiderdorp nog beter op de kaart te zetten. En dat wat Leiderdorp speciaal en onderscheidend maakt terug te laten komen in evenementen, beleid, kunst & cultuur en ondernemerschap.

In figuurlijke zin dus nog meer muziek brengen in Leiderdorp...en misschien ook wel letterlijk.

2029
En als we het dan toch over 2029 hebben...wat zou het mooi zijn als we tegen die tijd ook al de vruchten zien van de transformatie van de Baanderij! Dat draagt bij aan ons streven ervoor te zorgen dat Leiderdorp een aantrekkelijke gemeente blijft om te wonen, werken, ondernemen en recreeeren. Een gemeente waarin iedereen mee kan (blijven) doen. Immers, als we iets zouden moeten noemen wat we mooi vinden aan het Leiderdorp dan is het wel ons actieve verenigingsleven. In dat kader is het top dat er een sportakkoord ligt en er inmiddels actief invulling kan worden gegeven aan de sportnota. Aan de slag! En dat is hoe we het als fractie graag zien: samen doen! Zowel voor het hier en nu, als voor de toekomst. Door te blijven investeren. Dat is wat ons betreft de snelweg naar herstel en vooruitgang.

We zijn daarom blij met de investeringen die we nu doen in het kader van infrastructuur/ mobiliteit, duurzaamheid en onderwijshuisvesting. Maar ook dat we het budget om mensen vanuit een uitkering terug te leiden naar werk bijplussen...dat we blijven investeren in mensen.

Economische agenda
Als VVD fractie hebben we dus ook voor gekozen niet te willen bezuinigen op onze economische agenda. Als Leiderdorp, maar eigenlijk als Leidse regio, zouden we wat de VVD betreft eerder meer moeten doen dan minder.

Diepte-investeringen in de driehoek bedrijfsleven, overheid en onderwijs/kennisinstellingen zijn een belangrijke bouwsteen voor economische ontwikkeling en werkgelegenheid. Dat perspectief moeten we willen blijven creëren.

Samen doen, samen verder is hier wat ons betreft wederom het motto. Met de nadruk op doen. Ook in de regio. We zijn dan ook blij dat wethouder van Woudenberg zo snel gehoor heeft gegeven aan de oproep die we unaniem als raad hebben gedaan om het gesprek aan te gaan met onze buurgemeenten in de Leidse Regio. Om werk te maken van een nog effectievere regionale samenwerking.

Onderlinge verhoudingen
Dan tot slot: het is bij uitstek een tijd waarin onderlinge verhoudingen op de proef worden gesteld en tegenstellingen worden uitvergroot. Verbinding blijven maken, zoeken en houden is daarom belangrijker dan ooit. Niet alleen in de regio, waar ik net over sprak. Maar ook dicht(er)bij huis. In dat kader wil ik graag afsluiten met een bedankje aan de collega-raadsleden. We zijn het niet altijd eens, maar de onderlinge/ persoonlijke verstandhouding met 'each and everyone of you' vind ik prettig. Dank daarvoor!''