Terugblik 2020 en vooruitblik 2021 van wethouder Willem Joosten

November 2020

Het werk van een wethouder in deze Covid-19 pandemie is even bijzonder als bizar.

De eerste golf overviel ons allemaal. Door mijn portefeuille sport en economie raakte ik snel betrokken met de uitzonderlijke situaties waarin o.a. sportverenigingen en ondernemers terecht kwamen. De eerste dagen heb ik vooral besteed aan het persoonlijk benaderen van de verenigingen en vele (horeca) ondernemers om te luisteren naar hun verhalen en problemen. Daarna zijn we gelijk goed in kaart gaan brengen wat de knelpunten en vragen waren. Vanuit de gemeente hebben we snel een organisatie breed Covid-19 crisisteam opgezet die alle vragen uit de samenleving inventariseerde en zo snel mogelijk beantwoordde.  De lijnen waren kort en snel. De situatie en maatregelen waren soms dagkoersen en volgden elkaar snel op en vroegen dan weer om nieuwe communicatie en antwoorden. Waar mogelijk hebben we zoveel én zo snel als mogelijk maatwerk geleverd bij het helpen van (tijdelijke) maatregelen die het mogelijk maakten de boel zoveel mogelijk draaiende te houden en nood te lenigen. Op dit moment is de hectiek er wel af en zijn we organisatorisch in controle, maar is het vreselijk om te zien hoe mensen, verenigingen en (horeca) ondernemers steeds meer in de knel komen en het herstel langer en moeilijker wordt naarmate de pandemie voortduurt.

In de tussentijd moeten ook de reguliere gemeentelijke taken uitgevoerd worden. Onze gemeentelijk organisatie staat onder enorme druk om voornamelijk vanuit huis alle nieuwe en lopende zaken goed in beweging en onder controle te houden. Dat gaat uitzonderlijk goed gezien de situatie. Maar ook hier geldt, hoe langer het duurt, hoe meer de organisatie kraakt en we tegen grenzen aanlopen en tempo dreigen te verliezen.

Ondanks dit alles is er gelukkig vanuit mijn portefeuille het afgelopen half jaar toch heel veel (politiek) bereikt.

Na een 14 jaar(!) durende discussie rond een Leidse ringweg, is er dan eindelijk na vele en heftige politieke schermutselingen in maart een besluit genomen over de Leidse Ring Noord. Alle deelnota’s verkeer uit de mobiliteitsvisie zijn na een aangepast en intensief participatieproces unaniem door de raad vastgesteld. We hebben niet alleen een plan, maar ook een heel duidelijke en concrete meerjarige uitvoeringsagenda met bijbehorende financiën. Er is unaniem een prachtige Gebiedsvisie Baanderij vastgesteld. Deze visie is de basis en de start  voor de verdere ontwikkeling van een uniek, aantrekkelijk, duurzaam en toekomstbestendig modern woon- en werkgebied aan de oever van de Zijl waar we als Leiderdorp trots op zullen zijn. Bij het project Amaliaplein zijn de supermarkt en woningen gerealiseerd en in gebruik genomen. De buitenruimte met speelplaats en parkeerplaatsen is enorm opgeknapt en op dit moment wordt de Ericalaan opnieuw ingericht. Dit alles is een prachtige inpassing van voorzieningen en woningen in het mooie oude dorp. De omgevingsvergunning voor de 206 Studentenwoningen aan de Statenhof is onherroepelijk en er gaat nu snel begonnen worden aan de realisatie vóór eind 2021. Het bestemmingsplan Heelblaadjespad (Menswording) is vastgesteld. Hier komen eindelijk 19 prachtige appartementen. Zowel de vele woningen van de Brittenstein en Aan de Zijl (ROC) zijn opgeleverd. We hebben een nieuwe en verruimde standplaatsenverordening vastgesteld. En tot slot is er door de gemeente en de Leiderdorpse sportverenigingen een mooi sportakkoord gesloten om de Leiderdorper meer en langer te laten bewegen.

Er is veel gebeurd, maar we zijn nog niet klaar!

We hebben nog een kleine anderhalf jaar tot de verkiezingen van 2022. We gaan vol aan de slag met een nieuw economisch beleidsplan en de nota ambulante handel. Die gaan we zeker nodig hebben in deze tijd. We gaan de Simon Smitweg opnieuw inrichten. We starten samen met de inwoners de participatie op om te komen tot de herinrichting van de Voorhoflaan, Heinsiuslaan, Acacialaan en Van der Valk Boumanweg. Stellen een Hoogbouwvisie vast en vervolgen ons door Covid-19 uitgestelde gesprek met inwoners, Wereldhaven en stakeholders over een invulling van de Statendaalder (oude gemeentehuis). Over de toekomstige bestemming(en) van het voormalige IKEA-terrein hopen we medio half 2021 samen met IKEA een overeenstemming te hebben bereikt. En tot slot gaan we natuurlijk in het verlengde van de Gebiedsvisie Baanderij samen met raad, inwoners en ontwikkelaars aan de slag met de stedenbouwkundige bouwstenen/randvoorwaarden en houden we vaart in het proces tot realisatie.

Tot slot wens ik jullie allen fijne feestdagen en een voorspoedig 2021. Blijf gezond, houd je aan de RIVM-regels en let een beetje op elkaar.

Groet,
Willem Joosten