Bewoners kopen een spreekwoordelijke “kat in de zak” met 30km op de Simon Smitweg

Tijdens het politiek Forum van 18 januari stond het bestemmingsplan voor de reconstructie van de Simon Smitweg op de agenda. Tijdens dit forum gaven meerdere partijen de voorkeur aan een maximum snelheid van 30 kilometer per uur op het deel van deze weg tussen de kruising met de Hoogmadeseweg en de Willem-Alexanderlaan. Dit zou schelen in de geluidsoverlast voor de bewoners van de naastgelegen wijken Holtland en Hofje van Holtland. Wat de VVD betreft is dit een valse belofte aan de bewoners en kopen zij hiermee een spreekwoordelijke “kat in de zak”.

Achtergrond
In 2020 zijn er door de gemeenteraad van Leiderdorp een aantal belangrijke besluiten genomen over langzaam verkeer, openbaar vervoer en de circulatie in ons dorp. Hiermee werden de kaders gezet voor het oplossen van verschillende verkeersknelpunten in ons dorp. Zo zijn er onder andere besluiten genomen over de maximum snelheid en het type weg voor trajecten waar de komende jaren werkzaamheden gaan plaatsvinden. Denk hierbij aan de Voorhoflaan, vd Valk Boumanweg en ook de Simon Smitweg. Nadat de kaders voor deze trajecten zijn vastgesteld hebben belanghebbenden (omwonenden, ondernemers, hulpdiensten, etc.) alsnog de ruimte om mee te denken over de concrete inrichting van het traject. Dan hebben wij het dus over oversteekplaatsen, drempels, geluidswering, fietspaden en noem maar op. Wel met die kanttekening dat de beschikbare maatregelen afhankelijk zijn van het type weginrichting waarover in de verkeersnota’s is besloten.

Het is dus niet zo dat je kan kiezen voor een maximale snelheid van 30 kilometer per uur en “stil” asfalt. Of dat je kiest voor drempels op een weg met een maximale snelheid van 50 of 70 kilometer per uur. Afhankelijk van het type weg heb je mogelijkheden qua inrichting. Hier zijn allerlei regels, en dus ook beperkingen, voor. Een 30 km weg wordt zo ingericht dat hier, in basis, niet harder kan worden gereden. Denk aan klinkers en versmallingen. Wegobstakels komen over het algemeen de veiligheid van de verschillende gebruikers, voetganger, fiets en auto, van een 30km-zone niet ten goede.

Simon Smitweg

Als onderdeel van de besluiten over de verkeersnota’s is er voor de Simon Smitweg gekozen voor een wijkontsluitingsweg met een maximale snelheid van 50 km per uur. De inkt van dit besluit, van september 2020, is nog niet opgedroogd of meerdere partijen trekken deze keuze nu in twijfel en zouden op de Simon Smitweg alsnog graag een maximum snelheid van 30 kilometer per uur zien. Dit zou schelen in de geluidsoverlast voor de bewoners van de wijken Holtland en Hofje van Holtland. Maar niks is minder waar!

Een inspreker namens de bewoners gaf tijdens het Politiek Forum aan dat er voor de bewoners een drietal thema’s belangrijk zijn, namelijk veiligheid, geluid en groen. Bij de inrichting van een wijkontsluitingsweg 50km is er ruimte om maatregelen te nemen zoals een breder fietspad en oversteekplaatsen voor extra veiligheid en geluidswering en “stil” asfalt om geluidsoverlast tegen te gaan. Dit is anders bij een 30km-weg. Hier is de basisinrichting met klinkers (dus geen “stil” asfalt) en rijdt langzaam en snel verkeer door elkaar heen (dus fietsers tussen de auto’s). Volgens de VVD doet deze inrichting geen recht aan de wensen van de bewoners rondom veiligheid en geluid en is dit een slechte keuze. Dit nog los van de gevolgen als automobilisten, of vrachtverkeer, harder gaan rijden dan de toegestane 30 kilometer per uur.

Communicatie en participatie
Voor ons is vanuit deze discussie gebleken dat de communicatie van groot belang is in dit soort trajecten. De bewoners zijn enorm betrokken, maar voelen zich onvoldoende gehoord. Dit is heel vervelend en wat de VVD betreft hadden de kaders, vanaf het begin van het participatietraject enkele jaren geleden, beter moeten worden toegelicht. Want er zijn altijd meerdere belanghebbenden binnen een participatietraject. Naast de bewoners zijn dit bijvoorbeeld ook de ondernemers, hulpdiensten en/of andere belangengroepen. Daarnaast moet het voor bewoners duidelijk zijn waar invloed op uitgeoefend kan worden en waar niet. Dit voorkomt teleurstelling achteraf.